پنیر، خامه و کره خطر ابتلا به دیابت و بیماریهای قلبی را کاهش می‌دهند

12 دسامبر 2016- در دستورالعمل‌های تغذیه‌ای فعلی به افراد توصیه شده است که از خوردن غذاهای حاوی چربیهای اشباع  فراوان مانند خامه، کره، گوشت قرمز، تخم مرغ و پنیر پرهیز کنند و علت آن افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان عنوان شده است.

 اما مطالعه‌ای که اخیراً در یک مجله‌ی پیشروی پزشکی منتشر شده است، خلاف این نظریه را صادق می داند، در این مقاله آمده است رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی چربیهای طبیعی سبب بهبود سلامت و کاهش  وزن افراد می‌شود.

 پرفسور Sherif Sultanمتخصص قلب از دانشگاه ایرلند می‌گوید: به تجدید نظر و ایجاد تغییرات فوری در دستورالعمل‌های تغذیه‌ای نیاز مبرم داریم، درحالیکه در طی دو دهه‌ی گذشته توصیه‌های بهداشتی در جهت رژیم‌های غذایی کم چرب و پرکربوهیدرات بوده است، تحقیقات نشان می‌دهد که باید مردم را از مصرف غذاهای مملو از کربوهیدرات منع کنیم و به آنها رژیم‌های غذایی که عمدتاً بر مبنای غذاهای طبیعی با مقادیر زیادی چربی با کیفیت خوب باشد را توصیه نماییم تا روند افزایشی بیماری همه‌گیر دیابت نوع 2 را متوقف کنیم و از تعداد افرادیکه به دلیل اضافه وزن به مشکلات قلبی مبتلا هستند، بکاهیم.

 نتایج این تحقیق در مجله‌ی آمریکایی Clinical Nutritionمنتشر شده است. نتایج این تحقیق نشان داد از وزن مردان میانسالی که دارای اضافه وزن بودند با رعایت رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی چربی‌های اشباع و مقادیر بسیار کم کربوهیدرات کاسته شده و این افراد سلامت جسمی خود را باز یافتند.

 محققان همچنین دریافتند این رژیم غذایی موجب کاهش فشارخون و قندخون این افراد شده و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، دیابت و سرطان را درمیان آنها کاهش داده است.

 در این تحقیق افراد شرکت کننده از چربیهای فرآوری نشده از منابع طبیعی مانند کره، خامه، پنیر و روغن نارگیل استفاده کردند. دانشمندان معتقدند این نوع از چربیها، چربیهای خوبی هستند و به خوبی توسط بدن جذب می‌شوند.

 افراد شرکت کننده دراین تحقیق از چربیهای ساخت انسان مانند مارگارین، روغن های تصفیه شده و چربیهای ترانس که در غذاهای فرآوری شده بوفور یافت می‌شوند، استفاده نکردند.

 کارشناسان می‌گویند: کربوهیدرات‌های تصفیه شده در بدن به گلوکز تبدیل می‌شوند که موجب افزایش ناگهانی هورمون ذخیره کننده‌ی انرژی یعنی انسولین می‌گردد که در نهایت منجر به تجمع چربی درسلول و بروز مشکلات بعدی می‌شود.

منبع:

www.express.co.uk/life-style/health/742143/fat-is-good-for-you-eat-up-says-new-dietary-research